duminică, 24 martie 2013

falafel (dietetic)

Nautul (cicer arietinum) este o planta din familia leguminoaselor ce atinge inaltimi de 30-70 cm si este bine adaptata la zonele aride. Frunzele sunt zimtate si acoperite cu peri ce previn pierderea inutila a apei. Unii perisori secreta un acid ce protejeaza planta de atacurile insectelor. Florile de naut sunt similare celor de fasole, fiind, in general, albe sau violete.
Nautul este considerat a fi originar din sud-estul Turciei, fiind ulterior raspandit in Orientul Mijlociu si regiunile mediteraniene. Primele dovezi ale cultivarii nautului dateaza din neolitic (aprox. 7000 de ani in urma). Astazi, peste 7 milioane de tone de naut sunt cultivate in 45 de tari, facandu-l una dintre cele mai populare legume.
Nautul este o sursa excelenta de fibre, acid folic, mangan, proteine si minerale precum: fier, magneziu, cupru si zinc. Indexul glicemic al nautului este foarte scazut, avand valori intre 28-32, ceea ce presupune o “spargere” si o digestie usoare ale carbohidratilor. Acest proces asigura ca nivelul de zahar din sange scade si creste lent, ajutand la o energizare mai eficienta a organismului si la controlul apetitului.
Fibrele din naut ajuta la diminuarea colesterolului din sange. Studiile au demonstrat ca nautul poate avea efecte benefice, corectand excesul de colesterol sau lipide din sange si prevenind diabetul.
Duminica dimineata. Agitatie mare la noi in casa...la ora 12.00 avem bilete la MTR, unde vom vedea piesa "Ursul pacalit de vulpe", un spectacol pus in scena de teatrul Zurli. La intoarcere "veveritzele" vor fi infometate. Ce sa pregatesc? Aveam pus la inmuiat niste naut...deci sunt salvat. Un falafel cred ca o sa le starneasca interesul pe deplin. Il voi servi alaturi de cartofi natur stropiti din belsug cu ulei de masline si mujdei de usturoi (ar fi mers de minune un sos preparat cu tahini, dar nu am reusit sa gasesc in dimineata asta).
Falafel este un aliment traditional arabesc, de obicei este servit intr-o pita sau infasurat intr-o paine plata cunoscut sub numele de lafa. Chiftelele falafel se pot acoperi cu salate, legume murate, sos iute si poate fi stropit cu sosuri pe baza de tahini. Falafel poate fi, de asemenea, consumat singur ca o gustare sau servit ca parte a unui mese.
Originea falafelului este necunoscuta si controversata. O teorie spune ca acest fel de mancare ar proveni din Egipt, unde coptii il foloseau ca inlocuitor pentru carne in timpul Postului Mare. Din Alexandria (oras port), atat numele, cat si felul de mancare a fost "exportat" si in alte zone ale Orientului Mijlociu. Falafelul a migrat pana in Levant, unde nautul va inlocui fava (o specie de fasole lata, cu bobul foarte mare si aplatizat, de culoare bej). Se prepara din naut tocat marunt, amestecat cu mirodenii, modelat sub forma de mici chiftele si prajit in baie de ulei.





















falafel

1 cana naut
1 lingurita bicarbonat de sodiu

2 cepe
10 catei usturoi
1/2 legatura de patrunjel verde tocat
5 linguri susan
1-2 lingurite sare
1 lingurita zahar
1/2 lingurita praf de copt
2 linguri faina ( o utilizam pe post de liant)
1/2 lingurita piper negru macinat
1/2 lingurita chilli
1 lingurita chimen pisat

Am pus de cu seara intr-un vas cu apa, in care am dizolvat 1 lingurita de bicarbonat, nautul pentru a se inmuia.
De dimineata am clatit bine nautul si l-am lasat la scurs. Ceapa si usturoiul se pun intr-un robot de bucatarie si se toaca marunt. Adaugam nautul si il lasam sa se marunteasca foarte bine. Se adauga celelalte ingrediente, se amesteca bine si se lasa minim 30 minute la rece (eu l-am lasat pe balcon la -1 grad Celsius, cat timp am fost plecati la teatrul Zurli). Se formeaza chiftelutele, care de obicei se prajesc in baie de ulei incins (deep frying). In cazul de fata, si mai ales ca aceasta masa era pentru cele doua "veveritze" infometate, am ales o varianta dietetica, adica am decis sa incerc o metoda de preparare termica la cuptor.  Alimentul nu mai este nevoit sa absoarba o cantitate periculoasa de ulei fierbinte (grasimi saturate, modificate). Pe fundul tavii am pus o hartie de copt, pe care am umezit-o cu cativa stropi de apa, am aranjat bilele de falafel, si le-am bagat in cuptorul preincalzit la 200 grade Celsius. Le-am lasat timp de aproximativ 1/2 - 3/4 ora, pana cand chiftelele s-au rumenit.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu